четверг, 19 июня 2014 г.

Мрії психологів збуваються завдяки програмістам-випускникам!



«Діагностична БД»  Для практичного психолога коледжу.
У сучасному світі потреба в комп'ютерних технологіях постійно зростає — вони необхідні як удома, так і на робочому місці.
У практичній роботі психолога коледжу можна використовувати комп'ютерні технології для психодіагностики, у корекційно-розвивальній та просвітницькій роботі.



Комп'ютеризація психодіагностики відбувається головним чином через  створення автоматизованих версій окремих методик. Психологічна діагностика як невід'ємна складова психологічної науки нині впевнено вийшла за межі власне наукових досліджень, ставши інструментом цілеспрямованої практичної діяльності психологів.
Позитивною стороною комп'ютеризованої психодіагностики є:
1. Комп'ютерна версія тестування економить чимало часу (це, ймовірно, найголовніше). Завдання респондента — просто натискати клавіші обраних відповідей. Отримані дані автоматично підраховуються, обробляються, оцінюються й інтерпретуються. Комп'ютер видає готовий звіт, нерідко з діаграмами графіками й іншими наочними зображення ми. Уся процедура, включно з обробкою й інтерпретацією результатів, забирає значно менше часу, ніж при звичайному тестуванні. Така економія особливо цінна при роботі із групою тестованих — можна одночасно посадити за комп'ютери багато людей і оперативно отримати потрібні дані.
2. Комп'ютер економить сили тестувальника — йому не доводиться займатися виснажливою рутинною роботою (інструктаж тестованого, видача завдань, ведення протоколу, підрахунок і обробка результатів).
3. Якщо комп'ютерна програма працює стабільно і без збоїв — комп'ютерне тестування практично виключає помилки при обробці результатів. Машина завжди використовує один і той же алгоритм, вона не відволікається і не стомлюється.
4. З'являється можливість накопичення і збереження електронної бази даних. Уніфікована база даних зручна для аналізу і замінює собою величезні купи експериментальних бланків, звітів і висновків.
5. При використанні стандартизованої комп'ютерної програми умови тестування не залежать від індивідуальних особливостей і психологічного стану експериментатора, що, поза сумнівом, підвищує «чистоту» діагностичної процедури.
6. Обстежуваний, залишаючись наодинці з комп'ютером, може дозволити собі бути відвертішим і природнішим. Йому нема кого соромитися — «залізо» не може ні оцінити, ні емоційно реагувати на не найвдаліші, із позиції соціальної бажаності, відповіді.
Використання у психодіагностиці потужностей сучасних комп'ютерів дозволяє компактно зберегти, швидко діставати і наочно відображати експериментальну інформацію. Важливою може виявитися конфіденційність автоматизованого тестування, що дозволяє досліджуваному бути відвертішим і природнішим під час експерименту. Також вважаємо корисною можливість приховати від студента технологію отримання остаточних показників.
Та в Україні до цього часу не існувало комп’ютерної бази даних діагностичних досліджень. Створена програма – це  гігантський прорив у роботі практичного психолога, що приблизно на 60% скорочує час, який психолог витрачає на діагностику та систематизує її таким чином, що стає непотрібним необ’ємний паперовий  архів.
      Комп'ютерна програма звільняє психолога від потреби запам'ятовувати великий обсяг інформації про правила експерименту й аналіз даних, у рази пришвидшує пошук інформації, дає змогу лонгітюдного порівняння  даних, ведення статистики.
Найчастіше використовують версії бланкових стандартизованих методик — опитувальників і критерійно-орієнтованих тестів діяльності, наприклад: ММРІ та його варіант СМІЛ, СРІ, 16РF Кеттела, кольоровий тест Люшера, тест фрустрації Розенцвейга, інтелектуальні тести Айзенка, методики Лірі, Роттера, Личко та інші.
Отже, практичний психолог у своїй діяльності обійтися без комп'ютера вже практично не може. Це і робота в Microsoft Word, де ми набираємо різноманітні матеріали, методики, тести, роздруковуємо бланки; і Microsoft Ехсеl — де опрацьовуємо, аналізуємо й відображаємо дані електронних таблиць, статистичних звітів. Програма Раіnt , Роwer Роіnt дозволяє демонструвати графіки, схеми, таблиці, результати групових проектів.
Таким чином, впровадження комп'ютерів у роботу практичного психолога головним чином відбувається через створення автоматизованих версій окремих методик, які використовуються із психодіагностичною метою, Наразі можна планувати створення програм з психокорекційною, розвивальною, просвітницькою, профілактичною метою. Єдине інформаційне забезпечення батареї тестів у рамках комп'ютерної системи часто є основою для синтезу інтегральних психодіагностичних показників.
Психологу, в якого є сучасний потужний комп'ютер, доступні набагато складніші операції з інформацією, ніж при ручному експерименті. Ще одним важливим чинником, що істотно впливає на якість психодіагностичних результатів, є використання колосального потенціалу когнітивної графіки. Він полягає в наочному графічному представленні тих чи інших особливостей аналізованої інформації, що є ефективним засобом для прямої дії на процес інтуїтивного образного мислення дослідника – все це  дає нам нова розроблена студентом Дмитром Каніщевим програма «Діагностична база даних.
Використання комп'ютерних технологій у коледжі є лише початковим кроком на шляху, кінця якого не можна й уявити.
Психологічна служба виносить щиру подяку творцю Програми Каніщеву Дмитру та керівнику дипломного проекту Євтеховій І. Є. та сподівається на подальшу співпрацю.

1 комментарий: