четверг, 24 ноября 2011 г.

Розробка профілактичного заняття з активації розумової діяльності як засобу корекції агресивної поведінки

.

На сучасному етапі розвитку психологічної науки контроль над агресивністю та способами її запобігання становить найважливішу проблему психології людської агресивності. Ця проблема інтенсивно вивчається психологами (Н. В. Алкіна, Г. М. Андрєєва, О. Б. Бовть, М. М. Григорьєва, В. М. Пилипенко, С. Г. Шебанова, Т. С. Яценко та ін.), і отримані результати досліджень становлять безсумнівний інтерес для педагогів, керівників різних рангів, яким часто доводитися застосовувати свою владу.
Особливої уваги потребує пошук шляхів корекції агресивної поведінки студентів в процесі навчальної діяльності, яка є для молоді провідною. У цьому напрямку найбільш розповсюдженою формою психокорекції агресивних виявів є профілактика соціальних  агресивних навичок, що обґрунтовано науковими даними про взаємозв'язок дефіциту соціальних навичок з агресивністю (Н. О. Дубінко, І. В. Дубровіна, С. С. Занюк, В. П. Казмирєнко, С. Г. Шебанова, Т. С. Яценко та ін.).
Мета роботи полягає у розробці засобів корекції агресивної поведінки студентів у процесі навчання за допомогою  активізації розумової діяльності.
Техніки, використовувані в занятті в основному спрямовані:
•    на навчання студентів використанню прямої відмо¬ви від небажаної поведінки замість звичних для них способів агресивного реагування;
•    на навчання раціонально логічній оцінці проблемних ситуацій у соціальній, навчально-пізнавальній, виробничій та інших сферах;
•    на закріплення пошуку оригінальних альтернатив у розв'язанні завдань або проблем;
•    на зниження ступеня привабливості агресивних стереотипів поведінки;
•    на розширення репертуару вмінь раціонально-вибіркового реагування у навчальних та життє¬вих ситуаціях.
Мета заняття — допомогти студенти переосмис¬лити досвід агресивних дій через набуття навичок продуктивного мислення, оптимізацію мотивації досягнення, розвиток рефлексивних умінь.
В ході заняття розв'язуються наступні завдання:
1.    усвідомлення потреби у виборі соціально прийнятних способів досягнення мети, оволодіння прийомами моделі ефективного розв'язання проблем і завдань у кілька кроків;
2.    відрефлексування негативних емоцій через вербалізацію своїх почуттів, оволодіння способами вдосконалювання вербального мислення та на¬вчання прийомам регулювання власного емоційного стану;
3)    формування вміння логічно міркувати, робити правильні умовиводи, узагальнення на основі базових аксіом;
4)    навчання способам постановки мети й аналізу проблемної ситуації;
5)    навчання способам внутрішнього самоконтролю та стримування негативних імпульсів.



Процедура заняття:
1.     Діагностичний блок:
Групі пропонується   „Малюнок тварини”, який аналізується тут же . 
Далі тест на агресивність.
        Агрессивны ли вы?
Агрессивность, которая по сути есть не что иное, как сознательное стремление нанести вред ближнему, - это черта характера, которая, к сожалению, в той или иной степени присуща многим из нас, и мы проявляем ее в различных ситуациях. Агрессивность можно считать дочерью гнева. Если вы хотите знать, насколько серьезным элементом вашей натуры она является, примите участие в нашем тесте. Может быть, вы узнаете о себе нечто новое. И, может быть, это поможет вам лучше владеть вашими нервами.
1. Легко ли вы выходите из терпения?
Да. Нет.
2. Уверены ли вы в приоритете силы над логикой?
Да. Нет.
3. Трудно ли вам удержаться от ссоры, если вы с кем-то категорически не согласны?
Да. Нет.
4. Считаете ли вы, что окружающие завидуют вам по тому или иному поводу?
Да. Нет.
5. Любите ли вы иногда делать что-то назло другим?
Да. Нет.
6. Бываете ли вы грубы в тех или иных ситуациях?
Да. Нет.
7. Любите ли вы читать детективы, смотреть боевики и фильмы ужасов?
Да. Нет.
8. Нравится ли вам высмеивать других, быть критичным и саркастичным?
Да. Нет.
9. Есть ли в вашей жизни кто-либо, кого вы по-настоящему ненавидите?
Да. Нет.
10. Бываете ли вы неприятны для окружающих?
Да. Нет.
11. Часто ли вы наказываете детей, если они этого заслуживают?
Да. Нет.
12. Считаете ли вы, что применение смертной казни в определенных случаях оправданно?
Да. Нет.
13. Впадали ли вы когда-нибудь в такую ярость, что разбивали какой-нибудь предмет?
Да. Нет.
Теперь подсчитаем баллы. Каждый ответ "да" - 5 баллов, "нет" - 0 баллов.
От65 до25 баллов. Вы явно склонны к агрессивным импульсам в отношении окружающих и потере контроля над собой. Содержание ваших высказываний, а также их форма и элементы, им сопутствующие, нередко свидетельствуют о намерении навредить другим, душевно ранить их. Вы можете даже сами не подозревать, что так называемое "высказывание правды в глаза" часто означает лишь проявление вашей агрессивности. Так же, как и то, что вы подчас не скупитесь на негативные оценки знакомых и близких, повышаете голос и используете чрезмерно острые аргументы, оспаривая отличную от вашей точку зрения. Подумайте, так ли уж конструктивно ваше поведение и так ли обязательна резко наступательная позиция? Может быть, вам удастся заменить сарказм юмором?
От 20 до 0 баллов. Вы относитесь к людям, которые доброжелательны к окружающим, полагая, что это наилучший способ взаимоотношений. Вы склонны верить в душевное богатство человека, в доброту, справедливость, любовь как факторы, которые определяют нашу цивилизацию. Правда, вам не дано легко привлекать других к реализации собственных целей. И ваше умение владеть собственными чувствами нередко соединяется с недостатком уверенности в себе и достаточно легким подчинением мнению окружающих. Поэтому вы часто становитесь объектом агрессивности других. Не позволяйте садиться себе на шею!

Блок 2.  Навчально-формувальний;


Процедура: послухайте притчу: Жила-була не¬ймовірно люта, отрутна і злісна Змія. Один раз вона зустріла мудреця і, вразившись його добротою, утратила свою злостивість. Мудрець порадив їй припинити кривдити людей, і Змія вирішила жити простодушно, не причиняючи шкоди. Але як тільки люди довідалися про те, що Змія не небезпечна, вони стали кидати у неї камені, тягати її за хвіст, знущатися. Це були лихоліття для Змії. Мудрець побачив, що відбувається, і, вислухавши скарги Змії, сказав: „Дорога, я просив, щоб ти перестала запо¬діювати людям страждання і біль, але я не говорив, щоб ти ніколи не сичала і не відлякувала їх".
Мораль: немає нічого страшного у тім, щоб по¬казуваним, що ви можете постояти за себе і знаєте як протистояти злу. Тільки ви повинні бути обережні і не пускати отруту в кров ворога. Можна навчитися протистояти злу, не заподіюючи зло у відповідь.

1.    Порівняння  портретів злочинця і вченого.
2.    тест на довершеність людської психіки „Чикагська корова”

Вашій увазі буде запропонований один з „нешкідливих" способів розрядки власного гніву й агресивності, якщо ви зумієте зрозуміти, що у людини завжди є щонайменше 2 способи виходу із конфліктної ситуації.
 
    3 Навчально-формувальний блок.
Завдання:
1)    самопізнання учнями своєї поведінкової стратегії у виборі засобів досягнення значимої мети;
2)    самоусвідомленість можливості змінити поведінкову стратегію і переглянути індивідуальний досвід агресивних дій;
3)    формування в студентів вміння логічно міркувати і навчання способам об'єктивного аналізу проблемних ситуацій;
4)    формування вміння розуміти емоційний стан іншої людини, адекватно виражати і регулювати власні переживання;
5)    навчання способам вдосконалювання вербального мислення.
У ході вправ студенти вчаться:
•    аналізувати і коригувати свої емоційні, когнітивні, поведінкові стереотипи, що перешкоджають раціональній оцінці соціальних ситуацій;
•    зіставляти свої домагання з можливостями їхнього досягнення;
•    адекватно оцінювати свій емоційний стан і стан навколишніх, і відповідно до цього здійснювати самоконтроль власної поведінки.
На цьому етапі  засвоюється і закріплюється вміння ясно, правильно висловлювати свої думки розв’язуючи ситуації:

СИТУАЦІЯ 1.
Якось до Аристотеля прийшла дуже говірка молода людина для навчання ораторському мистецтву. Після витіюватих багатослівних виливів вона запитала у філософа, яку плату той візьме у неї за навчання:
—    З тебе — удвічі більше, ніж з інших.
—    Чому ж? — здивувався гість.
—    Тому, що з тобою має бути подвійна робота: перш, ніж навчити тебе говорити...
(— Мені треба навчити тебе мовчати.)

СИТУАЦІЯ 2.
Оноре де Бальзак, коли був літератором-початківцем, часто жив без грошей. Майже щотижня він приходив до свого скнаристого видавця і просив у нього грошей за рахунок майбутнього гонорару.
Але одного разу пильний секретар видавця перепинив шлях письменнику:
—    Вибачте, пане Бальзак, але видавець сьогод¬ні не приймає.
(— Це нічого, головне, щоб давав...)                                                                                                      
СИТУАЦІЯ 3.
 Якось вночі в квартиру до Бальзака забрався злодій. Але як тільки він почав відкривати шухляду, де, на його думку, повинні були знаходитися гро¬ші, — раптом почув сміх. У місячному світлі стояв Бальзак і сміявся. Незважаючи на переляк злодій знайшов мужність запитати:
—    Чому ви смієтеся?
—    Я сміюся, тому що ти в темряві шукаєш...
(— Те, що я не можу знайти вдень.)
СИТУАЦІЯ 4.
Одного разу І. Бах грав на органі одну із своїх прелюдій учню, який прийшов його провідати. Учень став захоплено висловлюватися про чудесну виконавчу майстерність маестро.
Бах перервав його і сказав:
—    Це просто. Треба тільки...
(— Вчасно натискати відповідні клавіші, а все інше зробить орган.)
СИТУАЦІЯ 5.
На двері свого сільського будинку фізик Нільс Бор повісив підкову, яка нібито приносить щастя.
Побачивши підкову, один з гостей з подивом запитав:
—    Невже ви, такий великий вчений, вірите, що підкова на двері приносить щастя? —
—        Ні, відповів Бор,—звичайно, не вірю.Але...
(— Ви знаєте, вона приносить щастя навіть тим, хто у це не вірить.)
СИТУАЦІЯ 6.
Одна з пацієнток запитала в Боткіна:
—    Скажіть, доктор, які вправи найбільш корисні,щоб схуднути?
—  Повертайте  голову  праворуч-ліворуч  та ліворуч-праворуч, — відповів Боткін.
—    Коли?.                                (— Коли вас пригощають.)
СИТУАЦІЯ 7.
Гете прогулювався в парку. На доріжці, де могла пройти лише одна людина, йому зустрівся критик, який різко оцінював його твори. Коли вони зблизи¬лися, критик чванливо сказав:
—    Я ніколи не звільню дорогу дурням.
(— А я навпаки, — відповів Гете і, посміхаючись, зробив крок вбік. )
СИТУАЦІЯ 8.
 Король Фрідріх II запросив Вольтера покататися з ним на човні. Письменник охоче погодився, але коли побачив, що човен протікає, швидко з нього вискочив.
—    Як ви боїтеся за своє життя, — засміявся король, — а я от не боюся.
—    Це цілком зрозуміло, — відповів Вольтер...
(— На світі королів багато, а Вольтер тільки один.)
СИТУАЦІЯ 9.
Щоб не засмучувати молодих авторів, І. А. Крилов іноді давав гарні рецензії на дуже посередні твори.
Одного разу хтось з його друзів помітив з цього приводу, що його ім'я використовують бездарні поети, посилаючись на його рецензії. Крилов відповів так:                                                           —Не тужи, мій любий...                                                                                                                        (— Адже всі знають, що я пишу байки.)



За матеріалами  інтернетресурсів та спеціальної психологічної літератури.

Комментариев нет:

Отправить комментарий